Doorgaan naar hoofdcontent

ontdekT: compositie en waarom De Pont suppoosten heeft


Compositie ... compo-wat?! Als je kunst kijkt, is het handig als je wat 'kijk'woorden kent zodat je weet hoe je een kunstwerk kan bekijken en beschrijven. Compositie is zo'n woord. Suppoosten zijn zaalwachters. Maar waarom heeft het museum die eigenlijk? 

ontdekken en beschrijven wat je ziet 
Eerder hebben we in De Pont rondgelopen met de datasceptor om enkele kunstwerken te bekijken en beluisteren. De datasceptor is een audio-rondleiding die ook voor kinderen leuk is. Het is zelfs wat begrijpelijker dan sommige van de lange teksten die bij kunstwerken staan. Die staan namelijk vol moeilijke woorden. Dat ontdekten we deze keer. Omdat het soms handig is, de betekenis van woorden die bij kunst kijken horen,  hebben we het vandaag over compositie gehad. We hebben naar de compositie van een metalen kunstwerk gekeken, met driehoeken op elkaar en gesmolten metaal langs de muren. Ook onderzochten we een fotokunstwerk van … een oude wastafel. Raad maar eens welke kunstwerken dat zijn als je in het museum bent!
Met ontdekT willen graag meer spel in het museum brengen, zodat het voor kinderen nog leuker wordt.  


Een raadspel: op welke plek in De Pont staan wij nu?

Mini-interview museumsuppoost
Waarom heeft een museum suppoosten nodig? Britt bedacht dat die in de gaten houden of kunstwerken niet gestolen worden. Julie zei: “Het is ook om afstand te bewaren.”
Om te kijken of dit klopt, ging Femke het aan een suppoost van De Pont vragen.

Waarom heeft het museum supposten?
Ja,  inderdaad om de kunstwerken te beschermen. Bijvoorbeeld de spiegel, die is zo gemaakt dat als je er te dichtbij komt, je de afstand niet meer goed kunt inschatten. En dan zou je er zomaar tegen aan kunnen lopen. Het kunstwerk kan dan zomaar beschadigd raken. Dat willen we natuurlijk niet.
Sommige kunstwerken zijn zo neergezet dat je eromheen kunt lopen. Dan kun je het van alle kanten bekijken.  Dat willen we graag zo maar de verleiding om toch te dicht bij te gaan staan, is soms erg groot. Daar letten suppoosten ook op.
Soms moeten we ook een hekje open maken zodat bezoekers dichter bij een kunstwerk kunnen kijken.
Er is 1 kunstwerk waar altijd een suppost bij staat. Weten jullie welk kunstwerk dat is en waarom dat is? 

Supposten hebben ook een microfoontje waarmee ze met een collega kunnen praten. Dat gebeurde bijvoorbeeld toen we achter het glas bij een kunstwerk mochten kijken.  De suppoost meldde dan dat het deurtje open was en dat wij er bij stonden en ook toen het weer dicht ging.

Wil je weten wat compositie is? Of wil je weten bij welk kunstwerk altijd een suppoost staat? Vraag het aan de museum-ambassadeurs of loop mee met de museumtour op 19 juni

Reacties

Populaire posts van deze blog

ontdekT (2) @ De Pont

Met de vijf ambassadeurs in spé hebben we de Pont voor een deel bekeken. Ze spraken eerst met een museumconservator, juffrouw Maria.  Wat hebben ze vandaag ontdekT?  Juffrouw Maria vertelde dat ze met een klein team op de achtergrond in het museum werken. Daar zien de bezoekers niets van. Ze vertelde ook dat of iets kunst is een persoonlijke beleving is. Maar nog blijft het een lastige vraag.  Wat is kunst?  De ambassadeurs dachten na het bezoek aan het TextielMuseum de hele week na over 'Wat is kunst?' . Daar was de vraag zijn schimmels kunst? Die vraag slaat op de tapijten van Lizan Freijsen . Ook in De Pont kwam deze vraag weer terug: 'Waarom zijn die strandfoto's kunst?' (de foto's van de expositie van Rineke Dijkstra ) Juffrouw Maria gaf antwoord... Wil je weten 1) waarom ze op deze foto 'zo' kijken? 2) wat ze geleerd hebben over 'wat is kunst'?  Vraag het Manon, Hailie, Elyze, Britt of Femke!  Om het ambassadeu...

ontdekT: golven en cirkels

Al weer 3 keer zijn de ambassadeurs van ontdekT naar het museum geweest om zich te verwonderen èn om een mooie museumtour te bedenken. Deze tour is op dinsdag 19 juni.  In het TextielMuseum hebben we onder begeleiding van Tiffany Schepers, kunstenaar èn museumrondleider eens goed gekeken naar een speciale weeftechniek van een werk dat bij de expositie Kleur en abstractie, generaties in dialoog hangt. We snappen nu een beetje hoe je golven in een weefsel krijgt. Dat kan bijvoorbeeld als je de draden die van boven naar beneden in een weefsel zitten, de kettingdraden, een stuk niet mee weeft. In beide musea is veel te zien en te ontdekken. Wat ook erg leuk is, is dat je in het TextielMuseum een doe-hoekje hebt.  << We zitten daar niet elke week maar afgelopen dinsdag, konden we het niet laten!   De strepen en cirkels van kunstenaar Sean Scully   In De Pont hebben we de nieuwe expositie van Sean Scully  bestudeerd. Deze meneer is...